szuvenír ausviccból?
frissítés: a videón, amit azóta töröltek és azóta keresek, hogy letölthessem, egy budapesti, magyar állampolgárságú, vélhetőleg zsidó származású férfi a 90-es évek elején egy külföldi stábnak, mely a hazai szélsőjobboldali elemekről készít híradást, elővesz a saját otthoni szekrényéből egy szappant, mutogatja a RIF betűket rajta ( Reines Jüdisches Fett) és angolul azt mondja: "ez valódi zsidózsírból készült"
azzal mosakodnak a zsidók, azért tartják a szekrénybe'
VAGY!, ahogy régen mi tettük az illatos szappanokkal, a szekrénybe' tartottuk, hogy a pulcsi illatos legyen
tudjuk miből van a lámpaernyő is a szobában, és azt is, hogy a nácik élve ették meg tömegesen a zsidó kisgyerekeket, csecsemőket.
Az első világháború alatt, 1917 áprilisában a The Times azt állította, hogy a németek megfőzik halott katonáik testét, és szappant és egyéb termékeket készítenek belőle.1925-ben Austen Chamberlain akkori brit külügyi államtitkár elismerte, hogy a „tetemgyár” története hazugság volt.
A történet a második világháború kitörése után újra felbukkant, jóval azelőtt, hogy ténylegesen történtek volna ilyen kísérletek. A korabeli viccek és pletykák, illetve a brit hadifoglyok visszaemlékezései azt mutatják, hogy a történetnek széles körben hitelt adtak; ebben az is közrejátszott, hogy a német szappanok „RIF” („Reichsstelle für Industrielle Fettversorgung”, Birodalmi Iparizsírellátó Központ) felirattal készültek, amibe sokan a „Reines Jüdisches Fett” (valódi zsidózsír) szöveget magyarázták bele.
Ben Edelbaum nevű szerző 1980-ban megjelent visszaemlékezéseiben az alábbi mondatokat vetette papírra: „A gettóban a németek időnként kiosztották szappanainkat, amelyeken a R.J.F. felirat volt olvasható. Azonban csak a háború befejeződése után értesültünk a szörnyű igazságról. így azután a szeretteink csontjaival és húsával mosakodtunk."
Nesse Godin, egy másik emlékező, 1983-ban a következőt mondta a stotthofi koncentrációs táborba érkezésének körülményeiről: „Először is le kellett zuhanyoznunk, és a kezünkbe nyomtak egy darab szappant. Csak a háború után tudtuk meg, mit is jelentett rajta az RJF rövidítés, néha arra kell gondolnom, az én apám testének is benne volt egy darabja abban a szappanban, amellyel mosakodtam."
Mel Mermelstein, egy korábbi auschwitzi fogoly, 1981-ben „eskü alatt" tett tanúvallomásában állította, hogy ő és rabtársai emberi zsírból készült szappannal tisztálkodtak. Ez „vitathatatlan tény" - hangoztatta. Se szeri, se száma a hasonló visszaemlékezéseknek. Amelyek viszont ellentmondásban vannak azzal az eléggé bizonyosnak tűnő állítással, hogy a háború alatt mind a táborok lakói, mind a szabad emberek körében elterjedt az „emberi szappan" előállításának hiedelme. Simon Wiesenthal, a neves „nácivadász" is (aki szerint még Romániába is kerültek "emberekből készített szappanok) a következőket írta 1946-ban: „1942 után a Lengyel Főkormányzóságban mindenki tudta, mit jelent a RIF rövidítés". Persze lehet, hogy egyesek tudták, mások meg nem tudták. Wiesenthal hozzáteszi még: „a civilizált világ nem hiszi el, micsoda örömöt jelentett a nácik és feleségeik számára ez a szappan... mindegyikben egy-egy zsidót láttak, akit megakadályoztak abban, hogy éljen, és egy második Freud, Ehrlich vagy Einstein legyen belőle."
Az emberi zsírból főzött szappan részben egy, a második világháború idején elterjedt városi legenda, részben egy megtörtént német kísérlet. A legenda szerint a németek az elgázosított zsidók tetemét szappan és más használati tárgyak készítésére használták fel. Noha a német katonák holttestéből főzött szappan már az első világháború alatt is az antant háborús propagandájának része volt, a történet igazán a Holokauszt kapcsán terjedt el.
Hasonló hangnemben íródtak évtizedeken át a történelemkönyvek. De még az olyan nagyszabású, komoly művek is, mint például William L. Shirer: A Harmadik Birodalom felemelkedése és bukása című munkája is készpénznek veszi a „zsidó szappan" legendáját. Hasonlóképpen cselekszik az 1981-ben megjelent Hitler haláltáborai című könyv szerzője, Konnilyn Feig. Igaz, megjegyzi, hogy „némely történé3z úgy gondolja, csupán szóbeszéden alapul a feltételezés, mely szerint a nácik emberek holttestéből állítottak elő szappant". Mindamellett hozzáteszi: „a legtöbb kelet-európai történész mégis hitelt ad ennek a szóbeszédnek. Számos ilyen szappant állítottak ki múzeumokban, magam is láttam közülük néhányat." (A szerző nem túl meggyőző, valljuk be.) De még 1983-ban is, az Amerikában élő holokauszttúlélők legnagyobb találkozóján, Arthur Schneier New York-i rabbi kijelentette: „Mindnyájan emlékszünk a szappanokra, az RJF felirattal, amelyeket szeretteink testéből készítettek."
A Danzigi Anatómiai Intézetben valóban kísérleteztek a második világháború végén a németek emberi zsírból való szappan-előállítással, de a tömeggyártási fázisig nem jutottak el. A legenda nagyrészt ezektől a kísérletektől függetlenül keletkezett és terjedt. A történet a második világháború kitörése után újra felbukkant, jóval azelőtt, hogy ténylegesen történtek volna ilyen kísérletek. - írja a wikipédia
Mármost persze mindig is voltak olyanok, akik legalábbis kételkedtek az emberi testekből gyártott szappanokról szóló történetekben. Azonban nemigen merték hallatni a hangjukat. Pedig elmondhatták volna, hogy a RIF a Reichstelle für Industrielle Fettversorgung (Ipari Zsírellátás Birodalmi Központja) rövidítése.
Ez a szervezet volt felelős a náci Németországban a szappanok és tisztálkodószerek forgalmazásáért. Aztán a háború után a flensburgi ügyészségen perbe fogták dr. Rudolf Spannert, a Danzigi Anatómiai Intézet igazgatóját, mivel állítólag utasítást adott beosztottainak szappan előállítására „emberi zsír" felhasználásával. A vádakat azonban idővel elejtették, hiszen semmiféle bizonyítékkal nem tudtak előállni. 1968 januárjában a flensburgi ügyészség elismerte: vizsgálataik alapján a Danzigi Anatómiai Intézetben nem gyártottak szappant emberi holttestek felhasználásával. 1980-ban aztán újabb beismerés történt. Walter Laqueur zsidó történész a Szörnyű titok című könyvében leírta, hogy az emberekből gyártott szappan legendájának nincs semmi valóságalapja. Majd egy másik zsidó történész, Gitta Serény következett. Bele a sötétségbe című művében a következő mondatok olvashatók: „Az általánosan elfogadott sztorit, mely szerint holttesteket használtak a háború alatt a németek szappan és műtrágya gyártására, teljességgel megcáfolta a Ludwigsburgi Náci Bűnöket Kutató Intézet vizsgálata."
Deborah Lipstadt, a modern zsidó történelem professzora pedig már 1981-ben leszögezte: „Az igazság az, hogy a nácik sohasem használták sem a zsidó, " sem más nemzetiségű áldozataik tetemét szappan előállítására." Továbbá
olyan neves holokauszttörténészek, mint Gerald Reitlinger vagy Raul Hilberg, szintén kételyeiket kezdték hangoztatni. 1990 áprilisában Yehuda Bauer, az Izraeli Héber Egyetem professzora, vezető holokausztkutató, valamint Shmuel Krakowski, a Yad Vashem Holokauszt Kutatóintézet levéltárának igazgatója ismerték el: a szappanlegendának semmilyen alapja nincs. Yehuda Bauer azonban a németeket hibáztatta az alaptalan szóbeszédekért, mivel a koncentrációs táborok foglyai „minden képtelenséget elhittek kínzóikkal kapcsolatban", sőt a németek szándékosan terjesztették az ilyen borzalmas históriákat, hogy ezzel is „gyötörjék foglyaikat". No, ez remek! Vagyis akik fél évszázadon keresztül hirdették ezt a hazug történetet, azok nem felelősek! A Zsidó Világkongresszus, Simon Wiesenthal, a győztes nagyhatalmak vezetői lankadatlanul terjesztették a szappanmesét, de egyikük sem hibás, amiért félrevezették a közvéleményt!
Mi az oka hát ennek a csöndes meghátrálásnak? Nos, alighanem a revizionista történészek (akiket pontatlanul holokauszttagadóknak neveznek) egyre kínosabb kérdései nyomán voltak kénytelenek a legenda hirdetői visszakozni. Miként Shmuel Krakowsi megfogalmazta: „A történészek arra a következtetésre jutottak, hogy emberi testekből a nácik nem állítottak elő szappant. Amikor oly sok ember tagadja a holokausztot, miért adnánk nekik ürügyet, hogy felléphessenek az igazság ellen?" Ez roppant logikus érvelés, csak nem kellett volna várni vele 45 évet. És nem kellett volna törvényszéken kihirdetni a történelmi igazságot. A zsidókkal tényleg sok kegyetlenséget követtek el a háború alatt a nácik, amelyek önmagukban is szörnyűségesek. Semmi szükség légből kapott, kitalált sztorikkal felnagyítani a szenvedéseiket. Mert a végén az ember azt sem hiszi már el, ami tényleg megtörtént.
![]() |
A képen egy kubai askenázi zsidó temetőben található emlékművet látunk.
![]() |
A felirat szövege:
Tisztelettel emlékezünk
Ezen a helyen szappanokat temettek el, amelyeket zsidók testéből állítottak elő, akik annak a náci barbarizmusnak az áldozatai, melynek során hatmillió zsidó pusztult el.
Béke poraikra.
És ez komoly.
![]() |
Utolsó írka