... A zsidóknak az ő jogaikra nézve
többféle és különböző és több helyen az
üdvösséggel ellenkező kiváltságaik vannak
és különben is az uzsoráról ítélni veszedelmesnek látszik ...
Werbőczy István
Zsidó királyok? Aba Sámuel és Salamon?
Részletek Igaly Cs. István Zsidóveszedelem Magyarországon. Bp. 1920. című munkájából. A nagyszerű Magyar Társadalomtudományok Digitális Archívumán fent van
egy dolog hogy volt a zsidóságnak állítólag szerepe a polgárosodásban, de eléggé kétséges ez is. ha megnézzük a törvénykezést, meg a számarányaikat a városokban.
1834-ben Pesten, Magyarország első pezsgőgyárát, a "Prückler Ignácz Magyarország első rum-, likőr- és pezsgőgyára" név alatt a római katolikus alsó-bajorországi származású Prückler Ignác (1809–1876) alapította meg;
1841-ben az első gépgyár, a "Röck István Gépgyára" Kelenföldön, miután a luteránus vallású Röck István (1812–1882) atyja üzemét fejlesztette.
1843-ben az első hintó- és kocsigyár, a pesti „Kölber Testvérek” kocsigyára, amelynek a fejlesztője a római katolikus Kölber Fülöp (1816–1902) vezérigazgató volt. 1859-ben Pesten, az osztrák-magyar monarchia első tésztagyárát, a "Topits József fia Első magyar gőztésztagyárat", a római katolikus morvaországi származású Topits József (1824–1876) hozta létre. Ez a nemzedék, amely felemelkedett vagyonos nagypolgárokra, már Pesten született és város, valamint az ország fejlesztésére törekedtek.
Előmozdítója – mivel modern értelemben vett polgárság Magyarországon nem létezett – a birtokos nemesség és nemesi értelmiség volt, amely maga is polgárosodni akart, igyekezett magáévá tenni a polgári értékrendet és életformát.
1848-ban a forradalom elhárította a polgárosodás intézményes és jogi akadályait, lerombolta a hagyományos, rendi struktúrát, de annak jelentős maradványai, elemei – elsősorban a mentalitás, a közéleti magatartás szintjén – beépültek a kialakuló polgári szerkezetbe
- és a magyar vezetésű Reformkor is. Persze később jöttek Weiss Manfrédék, meg a németek is.
«ZSIDÓHITŰ MAGYAROK» azt hazudjak bele a magyar történelembe, hogy a magyar és zsidó minden időben «benső jó viszonyban» volt egymással és a «zsidólány szentem, szeretsz-e engem» elve szerint sűrű vegyesházasságban éltek már a legrégibb időben.
Körmönfont, ravasz hazugsággal azt is el akarják hitetni velünk ezek a görbeorrú «úri tudósok», hogy már az őshazában a felsőbbség bizonyos nemét gyakorolták a zsidók a magyarok fölött és a vezérek korában megnyilvánuló politikai belátás is a zsidótanács eredménye. Szóval nem Álmos, Árpád vezérek bölcsessége, hanem a zsidó csillag vezetett bennünket mostani hazánkba, a vérszerződés pontjait is zsidók diktálták. Hm, hm... ejnye !...
Hogy mennyire megfért a magyar a zsidóval és hogy milyen csodamódon vegyült a zsidó és magyar vér, annak jellemzésére felsoroljuk a zsidóságra vonatkozó magyar törvényhozási intézkedéseket. Nem árt ezeket a törvényeket kissé átböngészni, mert belőlük kiviláglik, hogy nálunk is, csak az volt a zsidó, ami a többi európai országokban: átok... És hogy mennyire együttérzett, összeforrt a zsidóság velünk, arról meg szóljanak a közbefűzött történelmi adatok. Tehát:
1092. évből Szent László 1. decrétuma, 10. cikkely:
«Ha a zsidó keresztény asszonyt vészen társul magához, vagy
valamely keresztény személyt szolgaságban tart az ő házánál, ve-
gyék el tőle és adják vissza annak szabadságát...»
26. cikkely:
«Ha valaki vasárnap vagy más nagyobb ünnepen talál zsidót
munkában, tehát hogy a kereszténység meg ne botránkozzék,
valamely szerszámmal a zsidó dolgozott, azt veszítse el».
1095. évből Kálmán II. decrétuma, 1. fejezet.
«Kálmán ... ily törvényt szerzett az ő országában lakozó
zsidóknak: hogy keresztény cselédet, akármicsoda nyelvű vagy
nemzetű legyen, venni vagy eladni, avagy magánál szolgaságban
tartani, senki a zsidók közül ne merjen ezentúl.
1. És ha valamelyik ezen végzést általhágja, szenvedje kárát
a nála megtalált keresztény cseléd elvesztésével.»
2.fejezet.
«Ha keresztény zsidónak, vagy zsidó kereszténynek két vagy
három pénzérő kölcsönt akar adni, a kölcsönadó zálogot vegyen
a kölcsönvevőtől és keresztény meg zsidó tanuk legyenek jelen,
hogy ha netalán eltagadná egyik, amit a másiktól kölcsönzött
vala, mégis a zálog és mindkettőjük tanúi bizonyítsák.
3. fejezet
«Ha zsidó kereszténytől, avagy keresztény zsidótól vásárol
valamit, meghihető keresztény és zsidó tanuk jelenlétében vásá-
roljon és az árút meg a tanuk neveit írassa levélbe, és a levelet
mind az eladó, mind a vevő pecsétjével megerősítvén, tartsa meg
magánál, hogyha valamikor ezen vételből tolvajsággal vádoltat-
nék, a nála megismert lopott árúnak urát adhassa és a feljebb
említett tanukat előállítván, megmenekedjék.
3. Hogyha sem a megismert árúnak urát nem adhatja, sem
pecsétes levelet nem mutat fel, ítéltessék meg az ország szokása
szerint: fizesse meg a lopás birságát tizenkétszer.»
1222. II. Endre. Aranybulla. 24. cikkely:
«Pénzváltó kamara-ispánok, sókamarások és vámosok orszá-
gunkbeli nemesek legyenek.
1. Izmaeliták és zsidók ne lehessenek.» <Aranybulla szövege itt>
1233. II. Endre a beregi erdőben esküt tesz, hogy hivatalok-
ban zsidót nem tűr és zsidójeleket rendel.
1257. IV. Béla megszorult állapotban bérbeadja a zsidóknak
a közjövedelmeket, tőlük pénzt kölcsönöz és ezekért némi kivált-
ságokat ad nekik. Behozza a zsidóbíró intézményét, oltalmat ígér.
Azonban a zsidókat vendégnek kívánja tekinteni és kimondja»
hogy a zálogos birtokokon a zsidó földesúri jogokat nem gya-
korolhat.
1279. A budai zsinat a zsidókra kötelezővé teszi bal mellü-
kön egy köralakú vörösposztó viselését; a zsidóknak külön város-
részben kell lakni (ez Budán körül is van kerítve).
1360. Nagy Lajos száműzi a zsidókat az országból.
Én úgy tudom, csak azért száműzte, mert ez volt a nyugati divat akkoriban, és amúgy ő nem akarta. Csak éppen e korban a franciák és spanyolok is kikergetik őket, innen származik a kútmérgező szó, amit a mai napig használunk.
1370 körül beereszti ugyan őket, de a zsidóknak kereszté-
nyekkel szemben fennálló követeléseit érvénytelennek nyilvánítja.
1436. Zsigmond megengedi a zsidóknak a kereskedést, de
az ő uralkodása alatt már felmerül a vérvád.
1494. Nagyszombatban zsidóégetés vérvád miatt.
1520. A székesfehérvári országgyűlés száműzi a zsidókat, de
a Zavaros időkben ezt csak Pozsony és még pár város foga-
natosítja.
1540. Nagyszombatból vérvád miatt kiűzetnek.
1598. Buda ostrománál a törököt segítik a magyarok ellen.
1578. évből Rudolf I. dekrétuma, 2. cikkely, 3. pont:
«... De a zsidókat..., akiknek házuk van (akik Magyar-
országon igen kevesen vannak), hogy minél előbb kiköltözzenek:
kétszeres adóra és teherviselésre szorítsák».
1593. évből Rudolf, 4. cikkely:
«... a zsidókat is adózásra kell szorítani... és pedig... a
zsidók fejenkint 20 dénárt fizessenek».
1595. évből Rudolf, 10. cikkely:
«... a zsidók személyükre nézve minden hónapban egyen-
kint 50 dénárt fizessenek».
1623. Bethlen Gábor Erdélyben gettót rendel, zsidójelek vise-
lésére szorítja őket.
1625. évből II. Ferdinánd II. decrétuma, 28. cikkely, 3.pont:
«... És erre a célra... vonják taksafizetés alá... régi szo-
kás szerint a zsidókat is (anélkül, hogy ezzel az országba bekebe-
leznék) stb.
1630. évből II. Ferdinánd III. decrétuma, 15. cikkely 2. pont:
«A zsidókat pedig ágy a harmincadok, mint a vámok ha-
szonbérletétől elmozdítsák.
Ezt megerősíti: III. Ferdinánd II. decrétumának 24. cikkelye
és 97. cikkelyének 8. pontja 1647-ben:
«Ez alkalommal megújítjuk az 1630. évi 15. cikkelyt, hogy
ennek erejénél fogva a zsidókat, mint akik az ország jogainak
nem részesei, hűtlenek és egészen lelkiismeretlenek a vámok bérlé-
sétől a jelen országgyűlés befejezése után minél előbb elmozdítsák
s hogy az ellenkezőleg cselekvők legott a vám elvesztésének bün-
tetésébe essenek».
1649. évből III. Ferdinánd III. decrétuma, 79. cikkely, 1. pont:
«A zsidóknak a városok kezelésétől való elmozdítására meg-
nyitják (a Karok és Rendek) az e részben hozott cikkelyeket:
1. És ezenfelül ezeknek valóságos foganatosítása céljából ha-
tározzák, hogy minden varmegyében, ahol a vámszedésre éjféle zsidó-
kat alkalmaztak, az illető varmegyék alispánai hivatalvesztés bün-
tetése alatt.. a színhelyre menjenek és teljes hatalmukban álljon,
hogy a falut vagy várost, ahol a vámot ilyen zsidó kezeli.. .
egyszerűen minden tétovázás nélkül elitélni és azonnal elfoglalni
és (minden jogorvoslat kizárásával) a legközelebbi végvidékhez
alkalmazni.
nyavárosoktól csak 7 mértföldre szabad nekik lakniok.
1684-86 A törökkel cimboráló zsidókat Budavár visszavétele
után felkoncolják.
1723. évből HL Károly II. decrétuma, 15. cikkely:
A száraz és nem szükséges vámoknak eltörléséről és a zsidók
elmozdításáról.
«2. Az ellenszegülők ellen pedig, akik az ilyen eltörlést s
a zsidók elmozdítását meg nem engedik, az 1560. évi 12. tőr-
vénycikkhez képest a királyi fiskus ... perelhessen.»
«4. És ameddig az idézett 91-ik cikkely tartalma szerint a
zsidókat minden vámoktól el nem mozdítják, addig az olyan helyen
senki se tartozzék vámot fizetni.»
1729. évből III. Károly II. decrétuma, 22. cikkely, 19. pont:
«... hogy a szentgyörgyi végvidékre nem régen bebocsátott
zsidóknak úgy onnan, mint a nevezett országok (Dalmát-, Horvát»
és Szlavonországok) egyéb helyeiről – ha még valahová belo-
pództak volna – való elmozdítását a maga helyén kegyelmesen
elrendelni méltóztatott.»
1741. Mária Terézia eltiltja a zsidóknak a borral való keres-
kedést a vármegyék és a városok által való elkobzás terhe alatt.
1749. Mária Terézia behozza a türelmi adót, azaz a közter-
heken felül még adózniok kellett a zsidóknak azért, hogy az
országban megtűrték őket.
Ezt az adót II. József kamarai-adóvá változtatta, de lénye-
gében ugyanaz maradt és 1846-ig érvényben volt.
1790. II. Lipót megengedi, hogy az ország határain belül
élő zsidók az összes szabadkirályi városokban és más helységek-
ben (kivévén a bányavárosokat) azon állapotban, melyben az 1700.
évi január elsején voltak, megtartassanak és ha onnan kizavarták
volna őket, visszahelyeztessenek.
felvegyenek.
1830. évből Ferenc IX. decrétuma, 7. cikkely, 4. pont:
«Hogy a megajánlott újoncok sorába, zsidók is vétessenek fel,
kiknek számát a népesség aránya szerint az illető törvényhatóság
határozza meg s akik a zsidó hitközségek útján egyedül nemze-
tükből (így! és nem «felekezet») lesznek kiállítandók és... be-
sorozandók.»
1840. V. Ferdinánd szabad lakást engedélyez a bányaváro-
sokat kivéve a zsidóknak az országban, ha «ellenük erkölcsi ma-
gaviseletük tekintetében bebizonyított alapos kifogás nincs». Meg-
engedi nekik a gyárak alapítását és hogy kereskedést és mester-
ségeket űzzenek «akár a maguk kezükre, akár vallásukbeli legények
segítségével. Kötelezi őket az állandó vezeték- és tulajdonnevük
viselésére. Végül eltöröl és megszüntet minden az általa hozott
törvénnyel (1840. XXIX. t.-c.) ellenkező törvényt, szokást, rende-
letet vagy határozatot.
1867. évi XVII. törvénycikk:
A zsidók egyenjogúságáról polgári és politikai jogok tekin-
tetében.
1. Az ország izraelita lakosai a keresztény lakosokkal min-
den polgári és politikai jog gyakorlására egyaránt jogosítottak-
nak nyilváníttatnak.
2. Minden ezzel ellenkező törvény, szokás, vagy rendelet
ezennel megszűnik.
1918. Károlyi Mihály és néhány megkótyagosodott «liberális
magyar» segítségével a «radikális» zsidók megszüntetik Magyar-
ország ezeréves alkotmányát
1919. A «csőcselék» zsidók új Palesztinává akarják gyúrni
a keresztény Magyarországot és börtönnel, bitóval irtják
a keresztény magyarokat, hogy meghálálják
az 1840., 1867. és 1895. évi ostoba törvényeket.
1920. ... ? ”
Utolsó írka