Nem, nem vicc. Mostantól bárki szerezhet oklevelet arról, hogy a holokauszt tárgykörben felsőfokon jártas személy. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium a Holokauszt Emlékközponttal és az izraeli Yad Vashem Intézettel közösen felhívást intéz pedagógusok számára akkreditált, háromszintű, holokauszt témájú komplex tanulmánysorozatra és tanulmányútra 2009. október és 2010. november között. Ide kattintva lehet jelentkezni képzésre.
Jól van, elismerem, ez még nem diploma. Ott még nem tartunk, hogy megalakult volna az ELTE-BTK-n a Holokausztológia tanszék. Egyelőre „csupán” arról van szó, hogy pedagógusok számára létrehoztak egy háromszintű továbbképző szemináriumsorozatot, amelynek végén a résztvevők oklevelet szereznek képesítésükről.
Miért pont a pedagógusok számára? – kérdezhetnénk joggal.
A válasz egyszerű: a programot az Oktatási és Kulturális Minisztérium hirdette meg.
Arra kérdésre, hogy vajon miért van szükség egy ilyen irányú akkreditált képzésre, már sokkal nehezebb megválaszolni. Lehetséges ugyan, de ezzel mindjárt gyanúba is keverjük magunkat összeesküvés-elméletek gyártásának vádjával. Amennyiben én adom meg a választ saját kérdésemre, úgy azt azonnal prompt zsidózásnak lehet minősíteni, és máris a nyakamba akasztják az antiszemita táblát. Viszont minek írnék posztot, ha nem akarnék vagy tudnék megválaszolni a saját kérdéseimre? Ezért nem lamentálnék hosszasan a bennem dúló indulatokról, hanem válaszolok legjobb tudásom szerint.
Nem új keletű a holokauszt tanának leválasztása a II. világháború történetéről a történelemoktatáson belül. Számomra ugyan logikátlan a történelmi eseményből kiragadni egyetlen mozzanatot, és azt más dimenzióba helyezni. Különösen akkor, amikor a náci ideológia élettér-elméletébe jól belefér a nem kívánatos népektől való szabadulás vágya. Nem ismerem a hazai történészek álláspontját ez ügyben, a tény azonban az, hogy egy ideje nem esik szó a diszciplínán belüli leválasztásról. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium mostani lépése nem is ebben az irányban való elmozdulást sejtet. Sokkal inkább arra való törekvést, hogy a holokauszt történetével való foglalatosságot önálló diszciplínaként teremtse meg. Éppen ezért nem a történelemtudományok keretén belül óhajt megalapozottságot teremteni az új tudomány számára, hanem az alulról való építkezés elvét rángatják ki könyékben feslett zakójuk áporodott szagú zsebeiből. Az alsóbb iskolák azért is jelentenek valódi perspektívát egy új tudomány megteremtésének útján, mert ezek a kötelező oktatás hatálya alá eső szegmensek. Így akár általános iskolában elkezdhetik a gyermekek (át)nevelését. A társadalomismeret tantárgy könnyen válhat áldozatául az új törekvésnek. Azt sem zárom ki, hogy egyéb tantárgyak óraszámát csökkentik a fundamentum erősítése érdekében. Néhány év agymosás után bejelenthetik, hogy megalakult a Holokausztológia Tanszék, ahová szeretettel várják a jelentkezőket. Akár a Holokauszt Üzleti Tudományok doktorává is válhatunk, ha elég jól tanulunk.
Nem ismerős valahonnan ez a metodika? Mintha már hallottam volna róla valahol. Valakik tudományos megalapozottságot gyártottak népirtó terveik megvalósításához.
Utolsó írka