Mivel az olajárak mérséklődésére belátható időn belül aligha van remény, nem árt tisztában lenni néhány olyan trükkel, amelyek segítségével akár 20 százalék benzint is megtakaríthatunk. Vegyük sorra tehát az üzemanyag takarékos vezetés Goodyear által összeállított tízparancsolatát!
1. Ötvennel az ötödikben!
Ha nagy gázzal gyorsítunk, az ún. pillangószelep szélesre nyílik, a motor pedig gazdaságosan tud üzemelni. Miközben tehát erőteljesen nyomjuk a gázpedált, már 2000-es fordulatszám alatt is érdemes magasabb sebességfokozatba kapcsolni. Kis gázzal kiugorva ugyanakkor csak a pénzt dobjuk ki az ablakon. Vagyis a kívánt sebességet a lehető legmagasabb fokozatban tartsuk. Ez azt jelenti: nem szégyen ötvennél az ötödik fokozat!
kontra:
Egy-egy vad kiugrás a piros lámpánál valóban adrenalin bombaként hat, de megduplázza fogyasztását.
remélhetőleg a nagy gáz és vad kiugrás nem ugyanaz az írók szerint. viszont itt megduplázza, akkor nem másfélszeresen növekszik a fogyasztás sima nagy gáznál? mi van a pillangószeleppel akkor?
kezdjük kis gázzal egyesben. Nem baj, ha nem sárgán indulunk, ami ugye nem is szabályos. Ha dudálnak, hadd dudáljanak
2. Felejtsd el a kuplungot!
Ha a gépkocsi egyenletes terepen halad, ne nyomjuk le a kuplungot, hanem hagyjuk működni a motorféket. Az üzemanyag-befecskendezős motoroknál azonnal leáll az üzemanyag-ellátás, és a motor egy csepp benzin fogyasztása nélkül fékezi le az autót. Alapjáraton, vagy kinyomott kuplunggal azonban továbbra is fogyaszt az autó. Ha a piros lámpánál túl korán nyomjuk ki a kuplungot, annyi benzint fogyasztunk, mint üresjáratban.
3. Gondolkodj előre!
Legyünk előrelátó és következetes vezetők - tanácsolja a Goodyear. Sokkal több üzemanyagot takaríthatunk meg, ha nagyobb követési távolságot tartunk, mert ebben az esetben nem kell minden alkalommal fékeznünk, amikor az előttünk haladó pénzpazarló azt teszi. Tartsuk tehát észben, hogy amikor fékezünk, elveszítjük azt az energiát, amit a gyorsítás során befektettünk. Ezzel a módszerrel nemcsak üzemanyagot spórolunk, hanem biztonságosabban is közlekedünk.
4. Kerüld a túl nagy sebességet!
Egy 120 km/h sebességgel haladó jármű akár 15 százalékkal is kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint ha 140-nel menne. Hosszabb úton a nagyobb sebesség még időnyereséget sem feltétlenül jelent, hiszen a gyakoribb tankolások miatt az út még tovább tarthat. A rendőrségi bírságokról nem is beszélve.
5. Kapcsold ki a rejtett üzemanyagfalókat!
Az autó elektromossággal működő kényelmi eszközeit szintén a motor által elégetett benzin táplálja energiával. Ügyeljünk arra, hogy a hátsóablak, vagy az ülésfűtések ne maradjanak a szükségesnél hosszabb ideig bekapcsolva, mivel ez száz kilométerenként akár egy literrel is növelheti a fogyasztást - figyelmeztet a Goodyear.
6. Takarítsd ki a csomagtartódat!
A heteken keresztül felszerelt tetőcsomagtartó pénzbe kerül. 80 km/h sebességnél a tetőcsomagtartó megközelítőleg 0,7 litert fogyaszt; a tetőn szállított kerékpár 100 kilométeren akár 3 literrel is növelheti a fogyasztást. Még a csomagtartóban lévő súlyok fogyasztásnövelése is jelentős: 100 kg többletsúly a városi forgalomban 0,6 literrel növeli a fogyasztást.
7. Ügyelj a megfelelő abroncsnyomásra!
Ha az abroncs légnyomása nem elegendő, megnő a gördülési ellenállás. Nagyobb légnyomás esetén az abroncsok jóval könnyebben gurulnak, és kevésbé csorbítják a felfüggesztési kényelmet. A gépjármű számára megfelelő abroncsnyomást a kezelési kézikönyv, az ajtógerendára vagy a benzintank-fedélre ragasztott címke tartalmazza. A jármű nagyobb terhelése esetén, pl. nyaraláskor, feltétlenül növelni kell az abroncsnyomást a gyártó előírása szerint. Megfelelő abroncsnyomással kb. 5 százalék üzemanyag takarítható meg - hangsúlyozza a Goodyear.
a kocsi gépkönyvében megadott abroncsnyomás-értékek hideg gumiabroncsokra értendők. Vagyis legalább 30 perces állás után, vagy csak nagyon lassú, néhány kilométeres gurulás után mérve értékelhető a mért ill. beállított érték.
illik legalább kéthetente tankoláskor ellenőrizni a nyomásértékeket. - vagy havonta
akár néhány tized bar eltérés is balesetveszélyt jelent.
A nyomásvesztést a következő tényezők okozhatják:
- természetes szivárgás az abroncs oldalfalán keresztül,
- külső hőmérséklet csökkenése,
- apró sérülések, amik egy tömlő nélküli abroncs esetében nem járnak azonnali és teljes nyomásvesztéssel, de idővel visszafordíthatatlan rongálódást okoznak az alulnyomásos használat miatt.
8. Tartsd rendszeresen karban az autódat!
A motorbenzin literenkénti fogyasztói árát 2 forinttal, a gázolajét pedig 3 forinttal csökkenti szerdán a Mol - közölte a társaság. A közlemény szerint ennek hátterében az áll, hogy az elmúlt héten a nemzetközi piacokon csökkent a motorbenzin és a gázolaj jegyzésára. A nagykereskedelmi árak változása következtében szerdától a 95-ös ólmozatlan benzin literenként 254,50 forintba, a 95-ös keverék benzin 257,50 forintba, a 98-ös ólmozatlan benzin 263,50 forintba, míg a gázolaj 244 forintba kerül. |
Az előírt szerviz intervallumok betartása azért is fontos, mert így garantálható, hogy a motor a maximális teljesítményt tuja leadni. A koszos gyertyák, az eltömődött szűrők ezt meggátolják és akár 15 százalékos túlfogyasztáshoz is vezethetnek.
9. Tervezd meg az utad!
Próbálj meg nem csúcsforgalomban utazni. Az állandó megállás és elindulás ugyanis rendkívül benzinfaló. Ha egy nap több helyre kell menned, próbáld meg összeszervezni az utakat. Ha pedig hosszabb útra indulsz, ne sajnáld az időt előre megtervezni az útvonalad, majd használd is a térképet, vagy a navigációs rendszert. Eltévedni ugyanis nemcsak bosszúság, hanem pénzkidobás is.
10. Rövid távon kerékpározz!
A motornak átlagosan négy-öt kilométer megtételére van szüksége ahhoz, hogy üzemi hőmérsékletre melegedjen. Amíg el nem éri ezt a hőfokot, az üzemanyag fogyasztás a normál üzemmód többszörösét is elérheti. Ha állandóan csak a sarki boltba megyünk az autóval, ne csodálkozzunk, ha 30 liter/kilométeres átlagfogyasztás jön ki. A kerékpározás, vagy a gyaloglás nemcsak a pénztárcánknak, hanem az egészségünknek is jót tesz.
11. Inkább izzadjon. Lassan nem autó az, amelyikben nincs klíma. Valójában rossz szokásként vettük át olyan országok példáját, ahol egész évben 40 fok körüli a hőmérséklet és magas a páratartalom. Itthon csak végszükség esetén (kisgyermekkel, idős emberrel és dugóban) ajánlott a használata. Klímás üzemmódban nem csupán megfázunk, allergiásak és huzatosak leszünk, de legalább 1-2 literrel többet is fogyaszt a kocsink. Városi forgalomban kicsit engedjük le az ablakot. Nagyobb tempónál ez sem ajánlott, hisz kimutatták, hogy 4 százalékkal növeli a fogyasztást a leengedett ablak. Nyugodtan izzadjon, az egészséges.
12. Városban oltsa le a lámpát. Városon kívül, és amikor az időjárás megköveteli kapcsoljuk fel autónk tompított fényszóróját. Ám, ha lakott területen belül közlekedünk és a napszak, illetve az időjárás megengedi, bátran oltsuk le a tompítottat, vagy kapcsoljuk be csupán a helyzetjelzőt, hisz a fényszórók komoly energiafogyasztók. Figyeljük meg, hogy az autó alapjárata mennyivel esik vissza egy pillanatra majd nő meg, ha bekapcsoljuk a fogyasztókat. Ködlámpát, ködzárófényt csak akkor használjon, ha köd van, ezeknek a legmagasabb az energiaszükségletük, így ne csodálkozzon, ha a rendőrségi csekk mellett még legalább 2-3 százalékkal megnő kocsijának fogyasztása.
13. Várakozásnál állítsa le a motort. Ha álló helyzetben jár az autó, akkor fogyaszt a legtöbbet. Ha egy percnél tovább kell várakoznia, kapcsolja le. Még dugóban is. Az indítómotort pont erre tervezték, így ne féljen, nem fog elromlani a sok indítózástól. A modern motoroknál az indításhoz szükséges üzemanyag mennyisége minimális.
Utolsó írka